🗞️ Buletin informativ Din aviație #66
Wizz Air a avut o cotă de piață de 53% în România anul trecut, un trader de energie își face companie aeriană, iar o parte dintre clădirile ROMAERO au ajuns în posesia unui dezvoltator imobiliar.
Salutare.
Wizz Air a avut o cotă de piață de 53% în România anul trecut, un trader de energie își face companie aeriană, iar o parte dintre clădirile ROMAERO au ajuns în posesia unui dezvoltator imobiliar.
Pe plan internațional, Boeing a anunțat că a livrat 528 de avioane anul trecut și a raportat o pierdere de peste 2 miliarde de dolari, iar Airbus încearcă să obțină o comandă de avioane de la United Airlines.
Mai multe detalii despre aceste subiecte, dar și alte știri importante, puteți citi în continuarea acestui buletin informativ.
🆕 Cumpărând un abonament BoardingPass Plus susții financiar acest buletin informativ și primești acces la versiunea fără reclame a site-ului BoardingPass.ro. De asemenea, abonații BoardingPass Plus pot citi articolele publicate în exclusivitate pe site. Abonează-te acum!
Începem cu știri…
🇷🇴 … din aviația locală
✈️ EXCLUSIV BoardingPass Plus: Un mare trader de energie din țara noastră își deschide o companie aeriană; aceasta va opera propriul avion privat al omului de afaceri. Pe larg aici.
📊 Wizz Air a transportat circa 53% dintre cei 24,6 milioane de pasageri care au călătorit spre și dinspre România în decursul anului 2023. Pe larg aici.
✈️ Companiile aeriene din România pot fi acum votate în ediția din anul 2024 a CEESAR Awards. Pe larg aici.
✈️ AIAS a emis raportul final de investigație în cazul accidentului de aviație de la aeroportul „Aurel Vlaicu” (Băneasa) din București în care a fost implicat un avion operat de Omni Air. Pe larg aici.
📰 PE SCURT: Autoritatea Română de Investigare a Siguranței (AIAS) și Departamentul de Investigare a Accidentelor și Incidentelor în Transport al Ministerului Transporturilor al Republicii Kazahstan au semnat un Memorandum de Înțelegere, iar acest aacord bilateral marchează un pas semnificativ în consolidarea relațiilor dintre instituțiile noastre.
Colaborarea strategică este gata să sporească în mod semnificativ eforturile comune în investigarea evenimentelor din aviația civilă, promovând un mediu mai sigur pentru aviația civilă. Memorandumul de înțelegere subliniază angajamentul reciproc de a face schimb de expertiză, resurse și informații pentru a analiza și aborda cu meticulozitate investigațiile privind siguranța în domeniul aviației civile.
📰 PE SCURT: Aeroportul din Debrețin (Ungaria) are reclame în limba română pe Facebook și Instagram prin care promovează destinațiile Larnaca (Cipru) și Eindhoven (Țările de Jos).
Ținta acestor reclame plătite, active de câteva luni, sunt locuitorii județelor Bihor, Satu Mare și Cluj, în principal.
✈️ Dezvoltatorul imobiliar One United Properties a cumpărat, la licitație, de la Hidroelectrica terenuri cu o suprafață de 1,5 hectare și clădiri din cartierul bucureștean Băneasa, ce au aparținut Romaero, pe care vrea să dezvolte o proprietate comercială cu un hangar și birouri. Pe larg aici.
➕ Alte noutăți de pe piața locală veți regăsi în secțiunile despre rute aeriene și despre accidente și incidente aviatice.
🌍 … din aviația globală
✈️ Aeroportul din capitala Republicii Moldova va trece printr-un proces de modernizare a infrastructurii aeroportuare în decursul anului 2024. Pe larg aici.
✈️ Boeing a fost dat în judecată de acționari care au afirmat că compania a priorizat profitul în detrimentul siguranței și i-a indus în eroare cu privire la angajamentul său de a produce avioane sigure, înainte accidentul în care a fost implicat MAX-ul Alaska Airlines. Pe larg aici.
✈️ Embraer a livrat în 2023 un total de 65 de avioane comerciale și 115 avioane private. Ambele cifre sunt cu puțin sub volumele anticipate e producătorul brazilian de avioane. Pe larg aici.
✈️ Air Astana (Kazahstan) a stabilit intervalul de preț pentru listările la bursa de valori comune din Marea Britanie și cea din Kazahstan, pregătind terenul pentru o listare care ar putea revigora piața lentă a Ofertelor Publice Inițiale din Londra. Pe larg aici.
✈️ All Nippon Airways (ANA) a amânat din nou preluarea companiei aeriene Nippon Cargo Airlines (NCA), deoarece autoritățile de reglementare continuă să examineze acordul de vânzare-cumpărare.
ANA anticipa că finalizarea transferului de acțiuni să aibă loc până la 1 februarie, dar acesta a fost amânat până la 1 aprilie. Pe larg aici.
✈️ Turkish Airlines va închiria 10 avioane de tip Boeing 737 MAX 8 de la locatorul de avioane Dubai Aerospace Enterprise (DAE). Pe larg aici.
✈️ Boeing a livrat 528 de avioane comerciale și a înregistrat 1.576 de comenzi nete în anul 2023. De asemenea, producătorul american de avioane pentru 2023 venituri de aproape 78 de miliarde de dolari și o pierdere de 2,24 miliarde de dolari. Pe larg aici.
✈️ Compania canadiană de investiții CDPQ se aliază cu SMBC Aviation Capital pentru a stabili o nouă platformă de leasing și finanțare a avioanelor.
Acesta va avea o valoare de 1,5 miliarde de dolari - provenită din investiții anuale de 500 de milioane de dolari de-a lungul a trei ani - și se va concentra pe avioane moderne, de ultimă generație. Pe larg aici.
✈️ Boeing a confirmat că retrage o cerere pe care a făcut-o către Administrația Federală a Aviației (FAA) din SUA anul trecut, prin care solicita o excepție de la un standard de siguranță pentru modelul 737 MAX 7, care este în așteptarea certificării. Pe larg aici.
✈️ Boeing a oferit o nouă perspectivă asupra momentului în care modelul 737 MAX 7 ar putea obține certificarea, directorii afirmând că producătorul are nevoie de încă nouă până la 12 luni pentru a finaliza dezvoltarea unei soluții la sistemul anti-gheață al motorului acestui tip. Pe larg aici.
✈️ Piața second-hand pentru avioane este în plină expansiune din cauza unei penurii cronice care persistă încă din timpul pandemiei - și există temeri că ultima criză a Boeing ar putea accentua presiunea în lunile următoare. Pe larg aici.
✈️ Compania aeriană armeană Fly Arna a suspendat zborurile invocând „reorganizarea operațională”. Pe larg aici.
✈️ Oficialii grupului Ryanair i-au spus producătorului american de avioane că dacă clienții americani refuză să primească avioanele 737 MAX 10, le-ar cumpăra "la prețul potrivit". Pe larg aici.
✈️ Boeing a încheiat 2023 cu aproximativ 200 de avioane de tip 737 Max și 50 de Boeinguri 787 Dreamliner în inventarul său de avioane nelivrate, iar directorii producătorului american se așteaptă ca Boeing să livreze majoritatea acestora până la sfârșitul anului. Pe larg aici.
✈️ Airbus încearcă să convingă clienții să returneze sloturi de livrare a avioanelor pe care apoi le-ar putea acorda companiei United Airlines, încercând să obțină o comandă de avioane de la compania americană. Pe larg aici.
🗺 … despre rute aeriene
✈️ Nowergian va zbura din acest an și în sezonul de iarnă între aeroportul din Oslo (Norvegia) și aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București. Pe larg aici.
✈️ Wizz Air va relua de la finalul lunii martie 2024 zborurile comerciale regulate de pe rutele Chișinău - Budapesta (Ungaria) și Chișinău - Veneția (Italia). Pe larg aici.
📰 PE SCURT: Parteneriatul de tip „code-share” dintre Air Serbia și TAROM a fost extins recent și acoperă mai multe rute operate de cele două companii aeriene.
Astfel, numere de zbor ale TAROM se regăsesc și pe zborurile operate de Air Serbia din Belgrad spre Ljubljana, Podgorița, Tivat, Zagreb, Stockholm și Oslo.
La rândul său, Air Serbia are numere de zbor proprii pe zborurile operate de TAROM între București și Iasi, Oradea, Cluj Napoca, Suceava și Chișinău.
⚠ … despre accidente și incidente aviatice
✈️ Din fericire, în această săptămână nu e de raportat niciun eveniment notabil.
🆕 Nou de la BoardingPass!
🆕 Companiile aeriene înregistrate și autorizate în România care sunt active au acum profiluri proprii pe site-ul BoardingPass.
Profilurile companiilor aeriene includ o mulțime de detalii despre acestea, precum informații generale, date despre proprietarii și oameni cheie din companie, informații financiare și despre flota de avioane.
📸 Fotografia săptămânii
Notă: datorită volumului mare de informații, acest buletin informativ poate conține greșeli de scriere.